Siła Muzyki - cel przewodni:
|
Przewodni cel kształcenia muzycznego: muzyka staje się językiem Program:
- metodyczne trzy kroki z programu Szkraby i Muzyka: "słuchanie => śpiewanie => granie" zostają rozszerzone o czynności "czytania" i "pisania";
- pozwala uzyskać elementarne wychowanie muzyczne (dzięki obecności rodzica na lekcji, systematycznej pracy w domu oraz materiałom dydaktycznym wspomagającym proces kształcenia);
- rozwija muzyczną zdolność słuchową (kształcenie słuchu absolutnego);
- przygotowuje do gry na instrumencie klawiszowym;
- jest bardzo dobrą podstawą do rozpoczęcia nauki na jakimkolwiek innym instrumencie (dzięki uzyskanym kompetencjom muzycznym przez dziecko).
|
Wiek uczniów:
|
dzieci w wieku 4 i 5 lat.
|
Osób na grupę:
|
od 4 do 10 uczestników każde dziecko uczestniczy w zajęciach z jednym z rodziców !
|
Czas nauki:
|
raz w tygodniu, po 55 minut przez ok. 2 - 2.5 roku
|
Elementy zajęć:
|
granie na instrumencie (repertuar, zabawy keyboardowe, harmonizowanie), fantazja, śpiewanie piosenek, solfeż (ćwiczenia, akordy, melodie-spoty), ścieżka rytmiczna, teoria muzyki.
|
Materiały:
|
4 podręczniki "Primary" (cz. 1-4), zawierające zarówno materiały repertuarowe, jak i ćwiczenia przygotowujące do pisania nut; 4 płyty kompaktowe (CD) z akompaniamentami do utworów repertuarowych i playbacki do piosenek; płyty kompaktowe (CD) z nagranymi piosenkami do programu;
płyty DVD ( cz. 1-4)
teksty piosenek; przewodnik po programie dla rodziców; tabliczka magnetyczna z namagnesowanymi nutkami,
|
Treść zajęć:
|
wspieranie kreatywności dziecka; elementarne kształcenie muzyczne; podstawy gry na instrumencie klawiszowym - keyboard (zabawy keyboardowe, repertuar, harmonizowanie), w tym: => rozwijanie ekspresyjnej umiejętności grania, => rozwijanie umiejętności słuchania, =>rozwijanie słuchu harmonicznego; śpiewanie na sylabach solmizacyjnych (solfeż); kształcenie śpiewu ekspresyjnego /śpiewanie jako element nauki gry/; rozwijanie poczucia rytmu (ścieżki rytmiczne); świadome interpretowanie muzyki - umiejętność czytania zapisów nutowych.
|
Korzyści z zajęć:
|
Pod koniec realizacji programu dzieci są mniej więcej w wieku 6.5 lat i są w stanie:
- samodzielnie rozpoznawać sekwencje dźwieków oraz zaśpiewać je na absolutnych sylabach solmizacyjnych,
- naśladowczo odtwarzać sekwencje dźwięków w ramach kompozycji muzycznej (np. tempo, dynamika, frazowanie, intonacja, rytmika),
- powiązać zapis nutowy w kluczu wiolinowym i basowym z wewnętrznym wyobrażeniem dźwięku i śpiewnie artykułować te dźwięki zgodnie z nazwami nut,
- zagrać na instrumencie klawiszowym na dwie ręce prostą kadencję (I-IV-V-I) w trzech tonacjach dur i dwóch tonacjach moll i/oraz samodzielnie zagrać proste melodie;
oraz:
- osiągają bardzo dobrze rozwiniętą muzyczną zdolność słuchową,
- potrafią czytać nuty w kluczu wiolinowym i basowym,
- umieją śpiewać z nut, samodzielnie harmonizować melodię i akompaniować do melodii w tonacji dur i moll z prostą kadencją,
|
Pozostałe informacje:
|
Program ... ... obok gry na instrumencie klawiszowym, kładzie nacisk na ćwiczenia w śpiewaniu solfeżu, ... rozwija nie tylko muzykalność dziecka, ale także inteligencję; pomaga wykorzystać wzrastające możliwości intelektualne ivpotencjały, ujawniające się na poszczególnych etapach rozwoju psychologicznego dziecka;
... kładzie nacisk nie tylko na elementarną edukację muzyczną, ale także na umiejętność współpracy w grupie (rozwija umiejętności słuchania, liczenia się z innymi, empatię).
Instrument klawiszowy ... ... w elementarnym wychowaniu muzycznym pedagogiki YAMAHA należy do podstawowego wyposażenia zarówno na zajęciach, jak i w domu. Z reguły jest to keyboard, w niektórych przypadkach pianino.
... jest narzędziem do nauki w celu zabezpieczenia tego, co zostało usłyszane i co było uprzednio śpiewane na sylabach solmizacyjnych.
... pozwala poznać i zaprezentować trzy parametry muzyki: melodię, rytm i harmonię, a tym samym całościowo poznać procesy muzyczne.
... nie służy na tym etapie nauce techniki gry na instrumencie klawiszowym, lecz wspiera rozwój słuchu
|
Fakty:
|
1) Dzieci, które bardzo wcześnie miały kontakt z muzyką - zwłaszcza jeżeli chodzi o grę na instrumentach klawiszowych - są z reguły bardziej inteligentne od dzieci, które nie miały takiej szansy;
2) Wcześnie rozpoczęte zajęcia muzyczne wspierają rozwój potencjału intelektualnego dziecka. Dodatkowo gra na instrumentach klawiszowych w znaczący sposób poprawia zdolności abstrakcyjnego myślenia i przyczynia się w dużym stopniu do rozwoju zdolności matematycznych. Wzbogaca także intelekt, zdolności motoryczne, koordynację ruchową, percepcję zmysłową i zdolność koncentracji.
3) Intensywne zajmowanie się muzyką kształtuje cenne cechy osobowości i sposoby zachowania, takie jak: wytrwałość, systematyczność, wiarygodność, wrażliwość, pewność siebie, zdolność koncentracji. Poszerzają również zakres doświadczeń i prowadzą do wyrobienia umiejętności samooceny.
4) Słuch muzyczny można wykształcić w dziecku do szóstego roku życia, potem trudno jest osiągnąć dobre rezultaty.
5) Rodzice poprzez swoje zachowanie znacząco wpływają na muzyczną edukację swojego dziecka. Edukacja muzyczna dziecka jest "SPRAWĄ RODZINNĄ".
|