Radość wspólnej nauki - to pierwszoplanowe hasło programu rozwojowego "Szkraby i Muzyka" przygotowanego specjalnie dla dzieci w wieku od 1,5 do 4. roku życia. W okresie tym rozwój dziecka przebiega błyskawicznie. Dzieci uczą się panować nad swoim ciałem, wykonywać ruchy "ciężkie" i "delikatne", zwiększa się ich samodzielność. Następuje szybki rozwój mowy. Dzieci w zabawach zaczynają naśladować świat dorosłych i szukają kontaktu z rówieśnikami.
Raz w tygodniu, grupa 8-10 małych Szkrabów i ich rodziców spotyka się z Ośmiorniczką Krakim, maskotką programu. Każda lekcja poświęcona jest odrębnemu tematowi (zaczerpniętemu z codzienności dzieci i związany z porami roku), który przewija się przez cały czas trwania zajęć. Poprzez śpiewanie piosenek, ćwiczenia rytmiczne, muzyczne opowiadania oraz zabawy z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych następuje naturalne wprowadzenie muzyki do świata dziecka. Główny punkt ciężkości położony jest na rozwijanie muzycznej wyobraźni i wrażliwości oraz radości ze wspólnego muzykowania. Różnorodność wykorzystywanych technik i narzędzi wspiera proces nauczania. Jako aktywni uczestnicy zajęć będą mogli Państwo obserwować, w jaki sposób Wasze dziecko spontanicznie i bez przymusu poznaje dźwięki i rytmy. Wspólne śpiewanie i zabawa wpływają bardzo korzystnie na językowy rozwój dziecka, a wspólne "działanie" wzmacnia więzi między rodzicami i dziećmi. Ale przede wszystkim sprawia ogromną radość! Materiały wykorzystywane na zajęciach (książeczki z obrazkami, zeszyty dla rodziców i płyty kompaktowe) na pewno zainspirują Państwa do wspólnej zabawy z dzieckiem także w domu.
Siła muzyki |
Przewodni cel kształcenia muzycznego: muzyka jest językiem
|
Wiek uczniów: |
dzieci pomiędzy 18 miesiącem a 4 rokiem życia, |
Osób na grupę: |
od 5 do 10 dzieci wraz z ich rodzicami |
Czas nauki: |
raz w tygodniu, po 45 minut przez ok. 2,5 roku (30 miesięcy) |
Materiały: |
3 podręczniki z obrazkami (Lato, Jesień, Zima) |
Elementy zajęć: |
Tematy z życia codziennego związane z określoną porą roku, "wizualizowanie" ilustracji z podręczników, śpiewanie piosenek, deklamowanie lub odgrywanie wierszyków, słuchanie muzyki z różnych epok i stylów muzycznych, zabawy sceniczne, taniec, rytuały, inne formy sztuki (m.in.: plastyka). |
Treść zajęć: |
|
Korzyści z zajęć: |
Po ukończeniu programu "Szkraby i Muzyka" dzieci:
|
Pozostałe informacje: |
Szkraby i Muzyka to zajęcia:
W ten sposób kilkoro Szkrabów ze swoimi Rodzicami wita się z naszą zieloną maskotką: ośmiorniczką Kraki. Każdego tygodnia przerabiany jest temat związany z otaczającym maluchy światem, np. placem zabaw, zabawkami, świętami i uroczystościami, przyrodą i zwierzętami, ulicą, domem, posiłkami, własnym ciałem itp. Do tego tematu uczymy się piosenki, opowiadania, wiersza i słuchamy instrumentalnego utworu muzycznego. Poza tym majsterkujemy, wykonujemy zabawy ruchowe i uczymy się wydobywać dźwięki z prostych instrumentów muzycznych (trójkąt, tamburyno, marakasy). Nauka ... ... odbywa się w pomieszczeniu zaadaptowanym na potrzeby małych dzieci, zapewniającym im dużą swobodę ruchu. W czasie zajęć wykorzystywane są różnorodne przedmioty:od keyboardu po instrumenty rytmiczne, od książeczek z obrazkami po urządzenia Hi-Fi, od przedmiotów codziennego użytku po zabawki - wszystko jest na miejscu, aby uczynić naukę bardziej zajmującą i interesującą. Każdy Szkrab otrzymuje pięknie ilustrowaną książeczkę z tekstami i nutami, płytę kompaktową ze wszystkimi piosenkami, które w książeczce zostały zilustrowane, kolejną płytę kompaktową z utworami instrumentalnej muzyki poważnej (odpowiadającymi ilustracjom w książeczce),broszurkę dla rodziców i osób towarzyszących. |
Fakty: |
1) Pięćdziesiąt procent zdolności człowieka do uczenia się rozwija się w pierwszych czterech latach życia. Podczas tych lat tworzą się drogi nerwowe, na których opiera się cała przyszła zdolność uczenia się. Edukacja muzyczna jest "sprawą rodzinną". |