Począwszy od pierwszego dnia życia doświadczenia zmieniają mózg. Właśnie w okresie niemowlęcym nabywane są umiejętności, które umożliwiają poznanie otaczającego świata i samych siebie. Słuchanie muzycznych dźwięków i brzmień, "śpiewające gaworzenie" piosenek, prowadzi do intensywnego połączenia komórek mózgowych. Uniwersalne oprogramowanie w "biokomputerze" niemowlęcia, służące nauce każdego dowolnego języka, rozpoznaje muzykę jako język i stwarza, zależnie od intensywności zajmowania się muzyką, warunki do tego, aby muzyka była rozpoznawana jako drugi język "ojczysty".
W wieku 4-5 lat dzieci poszerzają znacznie zasób słownictwa. W tym okresie czynne uczestnictwo w zajęciach muzycznych wspiera rozwój mowy, pomagając zrozumieć znaczenie słów. Powiązanie muzyki z ruchem pozwala maluchom lepiej koordynować ruchy poszczególnych części swojego ciała.
Wczesnodziecięca edukacja muzyczna...
Rozwój muzyczny...
dokonuje się sam, jeśli wychowawcy i rodzice współpracują z odpowiednimi instytucjami, bawią się z dzieckiem, nawiązują z nim kontakt, zachęcają do naturalnych zachowań muzycznych.Doświadczenia muzyczne z dzieciństwa...
mogą znacząco oddziaływać na nastawienie do muzyki w wieku młodzieńczym i dorosłym. "Okna czasowe" w odpowiednim okresie życia zostały otwarte i umożliwiają specyficzny rozwój jakościowy. W pełnym tego słowa znaczeniu możemy dzieci nauczyć talentu, o ile w odpowiednim czasie coś sensownego im zaoferujemy.