Zajęcia rozpoczynamy z niemowlakami od 4. miesiąca życia. W specjalnie przygotowanym, przyjaznym dla niemowląt pomieszczeniu, mającym wiele przestrzeni do zabawy, spotykają się raz w tygodniu dzieci i ich rodzice, aby w grupie Foczki Robby zdobywać pierwsze doświadczenia z muzyką. Foczka Robby jest postacią prowadzącą program. Z Foczką Robby maluchy przez okres jednego roku poznają świat muzyki. Każde dziecko może mieć do dyspozycji wspaniałą książeczkę z kolorowymi ilustracjami, piosenkami, wierszami i fachowymi komentarzami specjalisty neurologa, dr Rosemarie Richter, na temat rozwoju dziecka. Przygotowana została również płyta CD ze specjalnie zaaranżowanymi piosenkami dla niemowląt.
Różne instrumenty muzyczne, zabawki i przedmioty codziennego użytku sprawiają, że wspólne spotkania odnoszące się do spraw życia codziennego są ciekawe i kształcące, zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Ogromne znaczenie mają tematy takie jak np. "Kąpiel", "Spanie", "Ząbkowanie", "Uczymy się mówić", "Urodziny", "Choroba", "Raczkowanie", "Przewijanie". Przy uwzględnieniu różnych kanałów postrzegania dziecka i jego doświadczeń sensomotorycznych, niemowlakom proponowane są różnorodne formy pierwszego kontaktu z muzyką (umuzykalnianie).
Siła muzyki |
Przewodni cel kształcenia muzycznego: muzyka jako język |
Wiek uczniów: |
niemowlaki w wieku od 4 miesiąca życia do 1,5 roku |
Osób na grupę: |
od 4 do 10 dzieci wraz z ich rodzicami |
Czas nauki: |
raz w tygodniu, po 45 minut przez ok. 12-14 miesięcy |
Materiały: |
1) kolorowa książeczka, obejmująca kilkanaście różnych tematów wraz z rysunkami, piosenkami, wierszykami oraz fachowymi komentarzami specjalisty neurologa dla rodziców |
Elementy zajęć: |
akcje i zabawy, śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki, ćwiczenia sensomotoryczne, masaż dla niemowląt, stymulujące wierszyki, rytuały, swobodne odkrywanie |
Treść zajęć: |
|
Korzyści z zajęć: |
|
Pozostałe informacje: |
Niemowlaki w Krainie Dźwięków to zajęcia:
|
Fakty: |
1) Badania neurobiologiczne dowodzą, że kilkumiesięczne niemowlęta są wybitnie muzykalne. Rozpoznają grupy dźwięków i rytmów, potrafią odróżniać trójdźwięki dur od innych trójdźwięków, rozpoznają zarys melodii i mają nawet elementarne podstawowe wyczucie koła kwintowego. |
Istotą Programu jest zasada "SWOBODNEGO ODKRYWANIA". Dajemy niemowlakom możliwość samodzielnego poznawania proponowanych rzeczy na własnym, samodzielnie wybranym poziomie nauczania. Owe odkrywanie wsparte jest wspólnym śpiewem, słuchaniem muzyki, zabawą w ruchu. Zasadniczym założeniem zajęć jest to, aby możliwie dużo się działo, a możliwie mało "mówiło". Rola rodziców ogranicza się do pozycji obserwatorów, zbierających owoce swojej dotychczasowej aktywności.